The really bad, quick and dirty cell phone photo above depicts the current state of affairs at the kWsaki EV conversion industries. A very kind forum member from the VMPK forums sent me a 350 mm disc of about 17 mm thick aluminium that I was (barely) able to drill a few holes into. Only destroyed an electric drill in the process of making that big hole in the middle, but hopefully I can make this work. Next I'll have to figure out the coupling between the motor and the flywheel. I intend to keep the clutch as a safety feature, if nothing else. Don't worry, I'll make it look all pretty and black eventually.
Update: A coupler pictured here is now on order!
Kevennetty vauhtipyörä xsarasta, akselitumppi johon se tulee kii ja laakeri taakse, joko 2-urainen kuula, tai leveä neula, suojattuna mallina tietysti. Siihen sit pitäs tietenki yhistää moottorit vielä, onko tilaa tarpeeksi, että moottorit sais peräkkäin, vai pitää kehitellä vielä ketju/hammasratas välitykset moottorien akseleilta tuohon akselitumppiin, joka vauhtipyörää kannattelee?
VastaaPoistaYhdellä moottorilla ajattelin pärjätä. Toinen on sitten varalla tai johonkin muuhun käytöön. Peräkkäin ne ei missään tapauksessa mahtuisi.
VastaaPoistaSitten voisin kuvitella heittäväni alkuperäisen kytkimen, vauhtipyörän ja painelaakerit pois kokonaan. Etsiväni tilalle sopivan sakarakytkimen, joka helpottaisi moottorin ja vaihdelaatikon linjausta huomattavasti, ja siihen voi myös hätävaraksi rakentaa sen irroituksen. Rakenteena paljon yksinkertaisempi kuin perinteinen kytkin, kevyempi, ja sakarakytkimen kumiosan jäykkyydellä voidaan vaikuttaa paljon teräviin nykäisyihin voimansiirtolinjassa. Ja tosiaan, ei ole niin nuukaa, vaikka moottori ja loota ei oliskaan samaassa linjassa...
VastaaPoistaTotta, semmoiseenkin kyllä saisi tehtyä hätäirroitukset. Vaihteiden käyttö tosin hankaloituisi. Olen noita sakarakytkimiä jo katsellutkin, mutta koitan nyt vielä ensin tätä perinteistä kytkinhommaa ja sitten sellaista, jos ei näytä onnistuvan. Periaatteessa olisi kuitenkin kiva pitää auto mahdollisimman normaalina, jotta muutkin satunnaiset ajajat olisivat yhtä kotonaan kuin missä tahansa muussakin autossa. Käytännössä kaupunkiajossa ei tosin vaihteita todennäköisesti tarvi vaihtaa ollenkaan (paitsi pakille) ja akustosta tulee ainakin alkuun niin pieni, ettei asiaa ulos kaupungista juuri ole muutenkaan.
VastaaPoistaVaihteenvaihtoon et välttämättä kytkintä tarvi, mikäli sähkömoottori pyörii kevyesti mukana. Helpoinha se lienee tehä vauhtipyörään vain sopiva pulttijako, että saa tuon pooriakselilla olevan limpun pultata kii siihe, tai sitten sopiva uraholkki tuohon toisen moottorin akseliin, johon sorvaa passelin laipan vauhtipyörälle ja hitsaa paksetin (uraholkki+laippa) nippuun.
VastaaPoistaTälläinen palikka on nyt laakerin kera tilattu: http://santala.iki.fi/palikka2.jpg
PoistaLisäsin kuvan myös ylle artikkeliin.
PoistaAlkuperäisen vauhtipyörän säilyttämistä muuten puoltaa sekin, että siitä näytettäisiin ottavan myös kierrosnopeus ylös ja elättelen toiveita, että saisin alkuperäiset mittaristot toimimaan.
VastaaPoistaMiksipä niitä ei sais toimiin, häiriövalohan varmasti palaa, mutta ottaa polttimon vaan pois siltä :)
VastaaPoistaMiten oot aatellu hytin lämmityksen hoitaa?
Jos sähkömoottori tuottaa hukkalämpöä reilummasti, niin senhän vois hyödyntää nesteen avulla lämmittään kabiinia, samalla sais mittariston lämpömittarin valjastettua käyttöön, polttoainemittarille kehittäis uuven ohjauspiirin, joka mittais akuston kapasiteettia...
Se on sen verran "fiksu" vekotin jo tuo, että jos se päättää jonkin asian olevan pielessä niin saattaapi pysyä pimeänä koko mittaristo. Tällähetkellä kun ECU:kin on irti eikä tusinasta anturijohdosta mikään oli kiinni niin se sytyttää "K-valon" ja piippaa puoli minuuttia, mutta hiljenee kuitenkin lopulta. Mittaristo resetoituu eli viisarit menee päästä päähän normaalitilanteessa. Pitää tsekata tekeekö se niin tällähetkellä.
VastaaPoistaMitä lämmitykseen tulee niin vaihtoehtoja on kaksi. Joko korvata lämmönvaihdin PTC-kenno(i)lla tai sitten koittaa hommata jokin systeemi keittelemään "jäähdytysnestettä" ja laittaa se kiertämään alkuperäisissä putkissa. Moottori tai ohjain ei tuota tarpeeksi lämpöä eikä niitä voi samaan vesipohjaiseen kiertoonkaan liittää, koska silloin hytin lämmittämiseksi riittävän kuuma neste olisi niille jo turhan lämmintä. Toki nestejäähdytys yleensä vaatii jo vähän fiinimmän moottorinkin.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaMittaristo resetoituu vain, jos käyttää akun irti. Tai ainakin omassa -00 hdi xsarassa oli näin. Eli tuota viisarijumppaa ei saanu virtalukkoa räpläämällä, mutta joskus kun piti tehä hätäpatentti kadonneiden sähköjen vuoksi ja liittää mittariston sähköt tulemaan virtalukon kautta, niin alko jumppa :) Eikös näissä ollu bsi-boksi huolehtimassa mittariston ohjauksista, joka sit jutteli ecun kanssa.
VastaaPoistaVoithan koittaa, että nakkaat vaan ecun kii, että lakkaako piippishow.
Oisko se vähä mautonta, jos hoitais sähköauton lämmittämisen polttoainekäyttöisellä lämmittimellä? :)
Joo ei tullut viisarijumppaa tälläkertaa. Eikä K-valoakaan. Ehkä muistin sen väärin. Piippaava valo taisinkin olla ajonesto, jonka valo syttyi joksikin aikaa, mutta sammui sitten. Liekö tuo unohtanut kytköksensä avaimen kanssa. Katsotaan saako sitä jotenkin kikkailimalla tyytyväiseksi vai jääkö pysyväksi ominaisuudeksi tämä. Oli kiinni ECU ja jopa kaasarin anturitkin huvikseen. Muu kone on jo jossain ihan muualla.
PoistaPolttoainekäyttöiseen lisälämmittimeen ei kyllä taida olla kovin paljon intoa. Toki tankki olisi ainakin vielä paikallaan ja jos nyt joku Webasto jostain kävelisi puoli-ilmaiseksi vastaan niin asiaa voisi harkita.
Webaston jos laittaa, niin tankkihan sais olla paljon pienempi, kulutukset on yleensä alle litra/tunti tasolla, 3-5kw vehkeissä, ja tuossa käytössähän sille vois syöttää vähemmän verotettua polttoöljyä. Ja eihän se koko aikaa täyvellä teholla tohise. Käytettynähän noitten hinnat näkyy olevan 150 eurosta ylöspäi.
PoistaJos tuo sähkövastuksilla lämmitys tuntuu mieluisalta, niin noitahan löytyy sit romuttamoilta kun etsii 2000-luvun dieseliautoista, peugeot ainaki käyttää. 2004 vuojen 307:ssa oli 1000 watin vastus, joka muistaakseni kytkeyty päälle ku käänsi lämpönakiman maksimille.
VastaaPoistaKilowatti ei välttämättä vaan piisaa mihinkään, mutta jos ei tee kuin kesäauton niin saattaisi se juuri pakolliseen huurteenpoistoon kieltämättä riittää.
Poista